Personlig træner

Tips og tricks til træning af personlig træner Joan Lang

Jeg har valgt at flytte min oprindelige side, hvor du kan læse om mig som personlig træner og hvilke forløb jeg tilbyder.

Fremover vil der på denne side med jævnlige mellemrum komme nye informative artikler med tips og tricks til at optimere din træning.

Den første artikel jeg bringer handler om den generelle misforståelse og opfattelse af træning, som jeg igen og igen møder i fitnesscentrene.

Misforståelsen

Som det også viser sig i min personlige historie (læs om den på min nye hjemmeside Personlig-traener.dk) kan kroppen ikke tåle træning i de mængder som kredsløbstræning kræver for at opnå gode resultater.

De store mængder cardio er ganske enkelt en uhensigtsmæssig nedbrydning af kroppen på lang sigt.

Uden baggrund og viden nok, er det svært at forstå den grundlæggende årsag. Den vil jeg i denne artikel forklare helt ind til benet.

Det ligger dybt I mange, at meget kredsløbstræning (cardio) som f.eks. spinning, løb, aerobic m.m. medfører den rette vej til vægttab. Det er den generelle misforståelse.

Dette er efter min erfaring, viden og baggrund en stor misforståelse !

Misforståelsen fører til, at kvinder bliver mere end vildledt i deres evige søgen efter hvordan de taber sig på den bedst mulige måde, og ikke mindst hvordan de taber sig på den flottest mulige måde.

Det er lige præcis derfor at mange kvinder ofte ikke får de resultater de gerne vil have, og de kan ikke forstå hvorfor!

Ingen af dem undrer sig over hvorfor de fleste IKKE ser ud som de burde, men bliver ved at være for tykke eller se utrænede ud, selvom de løber eller spinner op til flere gange om ugen.

De tror det er genetisk umuligt for dem at komme til at se anderledes ud, at det er anatomien og alderen der er årsagen.

De tror at de gør alt det rigtige, så derfor accepterer de at de ikke helt ser ud som de gerne vil.

Det er synd!, for der er en bedre vej, der fører til resultater som de kvinder aldrig nogensinde havde turde drømme om.

Kvinder med en krop i form, har den ikke automatisk fordi de af naturens side er forfordelt heldigt. De har en stor plan bag deres flotte krop, uanset om de er bevidste om det eller ej, det er IKKE tilfældigt at være slank og tonet for NOGEN !!

Der er en vej at gå, og en vej der fører dertil for alle.

Selvfølgelig har vi forskellige gener, og ser forskellige ud. Men der er ALTID en årsag når en person har en slank og formet krop, selvom hun/han ofte får skyld for at være begavet helt og alene fra guds side!

Hvis det dog bare var så vel!

Dyrk cardio hvis du skal være god til lige netop de ting af en eller anden årsag, eller hvis du gør det for din fornøjelses skyld.

Dyrk ikke cardio med formålet at tabe dig og se fast eller atletisk ud, det er en alt for lang og unødvendig vej.

Naturligvis kan man godt tabe sig med cardio, men det kan man jo af alt, hvis man holder sig til de kalorier man skal, for at tabe sig! Hvis man kan tabe sig med cardio, så kan man også tabe sig uden cardio MINDST ligeså effektivt, da man dermed kan holde en mere hensigtsmæssig kost til formålet, samt øge sin konstante forbrænding ved hjælp af styrketræning.

Hvad vil du helst ?

Tabe dig med cardio og blive tynd og blød med en stadigvæk høj fedtprocent (det man kalder tyndfed), udmattet, nedslidt (før eller siden) og en vægt, der er svær at holde når du har nået dit mål? Eller tabe dig med styrketræning og blive slank, fast, stærk, skadefri, og måske endda atletisk at se på, med en vægt og form der er lettere at holde fremover?

Jeg synes ikke det er et svært spørgsmål! Dog er det ikke ligegyldigt HVORDAN du styrketræner.

Det kræver en optimeret træningsplan bygget omkring progression for at få den hurtigste fremgang, hvilket kræver en del viden.

Man kan sagtens blive meget tynd men samtidig have en ret høj fedtprocent, det er blandt andet DET der skal undgås ved at tabe sig med fokus på muskelopbygning frem for cardio.

Det er kalorieindtagelsen der sætter resultaterne for vægttabet. Cardio forbrænder primært kulhydrat og vil gøre det svært at holde en negativ kaloriebalance da kroppen hele tiden vil kræve det afbrændte sukker erstattet. Så hvorfor dog gå den lange og uendelige vej med cardio, som ydermere giver de mindre flotte resultater!

Dernæst skal det siges at cardio ikke bygger kroppen op!  Når diæten og cardio flippet er slut, er din motor (muskelmasse) ikke bygget større, og vægttabet tages let på igen – oftest i i så høj en fart at mere tages på!

Det er sådan du skal træne

Du skal få det til at handle om hvad kroppen/musklerne kan gøre for dig i hvile – en konstant øget forbrænding alle døgnets 24 timer.

Og IKKE om hvad du forbrænder ved selve træningen.

Hvis man tæller de kalorier sammen du forbrænder på en uges spinning sammenlagt med din hvileforbrænding og sammenligner dem med en styrketræners forbrændte kalorier på samme måde, så vil du helt sikkert ligge nederst i energiomsætning.

Også selvom man forbrænder færre kalorier på en times styrketræning end man gør på en times spinning.

Det er ikke hvad der sker i kroppen imens du er i træningscenteret der tæller, det er hvad der sker i kroppen imens du IKKE er i træningscenteret der tæller.

Få din motor (muskelmasse) til at gøre arbejdet for dig imens du IKKE laver noget, så du kan tælle alle døgnets 24 timer med i stedet for kun de timer du er I fitness centeret.

Med cardio gør din motor INTET for dig, andet end det du gør I fitness centeret, og derfor bliver du voldsomt afhængig af at komme ned og brænde kalorier af hele tiden for at holde fedtet fra kroppen.

Cardio er vejen til et konstant stigende kulhydrat indtag, som man føler er I orden fordi man jo brænder kulhydrat af når man spinner, løber osv..

Det er det sådan set også, for laver man cardio nok,  ja så får man brændt det hele af igen.

MEN… det ender som oftest med, kulhydrat ind og kulhydrat ud…. mere og mere cardio. Sådan bliver det ved og ved I en ond cirkel.

Skal man tabe fedt, så skal der være et energi underskud, og prøv du bare at have et underskud af den slags sammen med en god gang hård cardio træning, det er næsten umuligt og du vil fejle før eller siden.

Ydermere vil det gå ud over din muskelmasse, da kroppen også brænder muskel af under hård cardio, især hvis der forekommer et energi underskud. Det er jo BESTEMT ikke hensigten. Blandt andet en af årsagerne til at jeg kan have tendens til at kalde cardio for nedbrydende.

Dem der bliver ultra tynde med meget lav fedtprocent af at dyrke cardio, det er dem der gør det overdrevet… og jeg gentager OVERDREVET meget. Så meget at det før eller siden vil have en pris, der skal betales.

Hvis de cardio udøvere ikke træner styrke samtidig for at modarbejde kroppens nedbrydning af muskel, ja så bliver de simpelthen sådan nogle små tynde nogle, der er lige ved at knække over. Det er ikke sundt, og de er ikke et mål som oftest ønskes.

Derudover vil det optage det meste af tiden i dit liv, og give en kolossal afhængighed.

CARDIO er for sportens skyld… IKKE for vægttab, muskel og form!

Jeg har igennem mange år prøvet alle forskellige metoder på egen krop, og nu også på andres.

Derfor kan jeg med stolthed sige at dette er ikke noget jeg sidder og opdigter.

Læs mere på min nye hjemmeside om, hvordan jeg som din personlige træner kan hjælpe dig med at få sammensat et træningsprogram, der vil øge din motor, og træne dit fedt væk på samme tid med en fornuftig balanceret kostplan, der ikke tvinger dig til sulteperioder, underlige kure eller total sukker forbud.

Læs hvordan jeg kan hjælpe dig med at tone din krop, så du opnår det udseende du altid har trænet hen i mod – og hurtigere end du nogensinde havde drømt om muligt.

personlig træner