Personlig træner

Sådan får du slanke lår

Det kan være svært at få lårene strammet op, og mange kæmper i flere år en forgæves kamp.

Du kan finde ineffektive råd mange steder både i fitnesscentret og på nettet. Det betyder, at mange ender med at kæmpe hårdt i forkerte retninger, og derfor opnår de ikke resultater.

Først og fremmest er maskinerne i fitnesscentret ikke gode til vægttab. Ofte har fitnesscentret hoftemaskiner med fine røde markeringer, der viser, at du aktiverer musklerne lige netop på lårene. Men lad dig ikke narre: det er langtfra den bedste vej til tynde lår.

Øvelser på gulvet er heller ikke den bedste vej til tynde lår, og ofte vil din udvikling hurtigt gå i stå på diverse hold i fitnesscentret, hvor instruktøren ikke har tid til at give dig ordentlig instruktion, og hvor træningen ofte nærmere har som mål at være underholdende end at skabe resultater. Holdene er skabt for at trække folk i centret, og ikke for at skabe de bedste forhold for resultater.

Mange tror også, at den bedste vej til slankere lår er masser af konditionstræning. Selv blandt personlige trænere tror mange desværre stadig, at det er konditionstræning, der er den bedste metode til at forbrænde fedt.

Derfor ender alt for mange med at bruge flere timer uge efter uge på løbebåndene eller crosstrainerne i fitnesscentret, og måske ser man også resultater i starten. Men efterhånden som du kommer i bedre og bedre form, vil udviklingen gå langsommere og langsommere, og det gør det næsten umuligt at nå sine mål.

Få tynde lår med styrketræning

Styrketræning er den bedste vej til tynde lår.

Hvis du er kvinde, frygter du måske, at du hurtigt opnår kæmpe bodybuilderben, men kvinder får ikke maskuline og pumpede ben af at styrketræne, da kvinders gener gør, at man ikke udvikler muskelmasse i samme grad som mænd.

Tværtimod får du ekstremt svært ved at opnå flotte, tynde og stramme lår, hvis du ikke styrketræner. Der skal ganske enkelt styrketræning til for at opnå de tynde lår, som de fleste drømmer om, og som faktisk er mulige at få.

Styrketræning i sig selv er dog ikke nok – du skal have fokus på de rette øvelser. Mange tror, at de får tynde lår ved at fokusere ekstremt på øvelser, der isolerer lårmusklen. Det er langtfra den bedste måde til hverken vægttab eller stramme lår.

Hvilke øvelser skal jeg lave?

For at få tynde lår bør du tænke i compound øvelser. Det er øvelser, der aktiverer flere muskler. Især squat og dødløft er gode eksempler på øvelser, der virkelig kan hjælpe dig til tynde lår.

De aktiverer nemlig både lårmusklen, men også en lang række andre muskler i kroppen. Det betyder, at du øger muskelmassen i kroppen generelt, hvilket er med til at øge forbrændingen – også når du ikke træner. Det betyder altså, at du med den større muskelmasse kan opnå større forbrænding, selv når du sover – og det bidrager til vægttab og tyndere lår.

I takt med at muskelmassen stiger, vil din forbrænding blive bedre og bedre, og dermed får du reelt et bedre og bedre grundlag for også at forbrænde fedt – modsat konditionstræning, som vil reducere din muskelmasse grundet den manglende modstand på musklerne.

Vil der går lang tid, før jeg ser resultater?

Allerede efter nogle uger med styrketræning vil du kunne få tyndere og strammere lår, og du vil også kunne se resultater på resten af kroppen.

For at opnå de bedste resultater, er det naturligvis vigtigt, at du udfører øvelserne korrekt, så derfor er det altid en god idé at få kompetent instruktion i teknikken bag øvelserne. Det er også vigtigt at få ordentlig vejledning i, hvor mange gentagelser, du skal lave, og hvor meget vægt du skal have på. Ellers risikerer du, at du spilder for meget tid under din træning.

Ud over dette bør du naturligvis også have fokus på en sund kost. Det betyder dog ikke, at du behøver falde for diverse kure, hvor slikposerne skal en tur i skraldespanden, og din mave konstant tvinger dine øjne til at sende sørgende blikke mod køleskabet.

Du kan sagtens spise dig mæt hver dag og have plads til sødt i ny og næ, samtidig med du taber dig. Det kræver blot, at du tilpasser din kost, så du får mere af den energi, der er med til at understøtte din styrketræning og dit vægttab.

Få hjælp til slanke låe med Joan Lang