Personlig træner

Styrketræning for kvinder

Styrketræning er et vigtigt middel, hvis du ønsker en sund krop – også for kvinder.

Mange tænker, at styrketræning ikke passer ind i det kvindelige ideal, og du har måske holdt dig helt eller delvist fra det, fordi du er bange for at få en pumpet og alt andet end feminin krop.

Men det behøver du ikke frygte.

Derfor dropper mange kvinder styrketræningen

Undervisning i styrketræning for kvinder
Fitnesscentre har længe kæmpet for at få kvinder til træningscentrene. Den kamp er lykkedes med kondimaskiner og hold med opfindsomme navne.

Det er i bund og grund positivt, da flere kvinder bevæger sig og får motion. Men omvendt betyder det også, at mange kvinder ikke træner på den måde, som hverken er den bedste vej til de ønskede resultater eller en sundere livsstil.

Ligesom de fleste vil du sikkert gerne have en både sund og slank krop. Du vil næppe være stor og muskuløs, og mange kvinder frygter en maskulin muskelvækst, hvis de styrketræner.

Musklerne eksploderer ikke i størrelse

Du behøver ikke frygte, at du får et bodybuilderudseende af styrketræning. Kvinders muskler udvikler sig ikke på samme måde som mænds. Det er styrketræningen, der giver dig den stramme og tonede fitnesskrop.

Musklerne popper altså ikke ud til alle sider fra den ene dag til den anden. Musklerne udvikler sig ikke i samme grad på kvinder som på mænd, og kvinder får ikke store pumpede muskler, selvom de træner på samme måde som mænd. Skulle du alligevel nå til et punkt, hvor du føler musklerne ikke skal blive større, kan du naturligvis altid tilpasse træningen til dine nye mål.

Med styrketræning vil du få tonet din krop, så den bliver, som du altid har drømt om. Det er i sig selv sundt, men fordelene via styrketræning stopper ikke her.

Du vil også få et stærkere hjerte, og dine led og knogler vil også blive styrket. Derudover vil du naturligvis få en krop, der bedre kan håndtere aktiviteterne i din hverdag, ligesom det er påvist, at træning både modvirker stress og forbedrer humøret i hverdagen.

Og det er kun lidt af de mange ekstra fordele, som du og din krop kan tage med fra styrketræningen.

Lad dig ikke narre

Styrketræning er både for mænd og kvinder den bedste måde til et vægttab. Det er der faktisk mange grunde til.

Når du styrketræner, øger du muskelmassen. Det betyder øget forbrænding, da muskelmassen kræver mere energi. Dette gælder ikke kun, når du træner eller er aktiv – det gælder selv, når du sover.

Tænk over det – selv når du sover, vil du have en effekt fra træningen.

Holder du fast i træningen, vil du løbende øge muskelmassen mere og mere, og forbrændingen vil derfor konstant stige – ligesom en større motor i din bil vil brænde mere benzin. Dermed vil du løbende kunne opnå bedre resultater i takt med muskelmassen udvikler sig.

På de fleste af holdene i fitnesscentrene og på crosstraineren vil du opleve den stik modsatte effekt: som tiden går, vil det blive sværere og sværere at opnå resultater, da de ikke har den samme indvirkning på musklerne. Derfor vil du hurtigt opleve, at målet, du satte dig fra start, virker mere og mere fjernt, da træningen ikke belaster din krop nok til at fremprovokere en respons.

Du behøver ikke fylde kalenderen med træning

Med styrketræning skal du ikke reservere en fast parkeringsplads ved fitnesscentret, så du er sikker på, du får trænet hver dag. Du kan normalt nøjes med at træne omkring to-tre gange om ugen, og med de rigtige øvelser, behøver du heller ikke bruge flere timer i træningscentret, når du er af sted. Det kræver altså ikke et ekstremt program, men det er vigtigt, at de rigtige øvelser bliver udvalgt, så du får det optimale ud af den tid, du bruger.

Fokus skal være på såkaldte compound øvelser. Det er øvelser, der træner flere muskelgrupper, og det er med til at gøre dem effektive. Gode eksempler er squat, lunges, dødløft, rows og military press.

Hvis du kombinerer dette med en fornuftig kostplan, vil du hurtigt se resultater fra din styrketræning.

Læs flere tips om  personlig træning, hos Kasper Valsted Christensen.

Og du behøver ikke vælge kurene, hvor du skal sulte dig halvt ihjel i løbet af dagen. Med en fornuftig tilgang til kosten er der både plads til at spise dig mæt hver dag, ligesom der ikke er urealistiske forventninger om at du skal holde dig fuldstændig fra slik.

kvinde og træning

Sitemap